Parempaa joukkoliikennettä etsimässä: linjastomuutoksia ja hintojenkorotuksia

Torstaisessa joukkoliikennelautakunnan kokouksessa on käsitelty sitä, miten bussiliikennettä ensi vuonna Jyväskylässä järjestetään. Asialistalla olivat valtakunnallisesti yhteisen lippujärjestelmän lisäksi tulevaisuuden linjasto sekä raha-asiat.

Olen itsekin linjastomuutosten kannalla, mutta valitettavasti selvityksen myötä tarjotut vaihtoehdot ovat varsin konservatiivisia. Kaikista kummallisinta on se, että molemmat ehdotukset tulisivat kasvattamaan kustannuksia niiden vähentämisen sijaan; eikö paremman tarjonnan pitäisi houkutella ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä oman auton sijasta ja lisätä näin lipputuloja? Jos itse saisin toivoa, haluaisin nähdä myös reittejä, jotka eivät kulkisi keskustan kautta; moni valitsee auton bussin sijasta joillain väleillä, koska bussilla kulkeminen hidastaisi matkantekoa kymmenillä minuuteilla turhan keskustassa kääntymisen takia (esimerkiksi kulkiessa Keltinmäen ja Kuokkalan välillä).

Oma näkemykseni tulevaisuuden mahdolliseksi runkolinjastoksi.
Esitetyn vaihtoehdon 2 runkolinjasto: linjat 1, 2, 12, 18/18K, 25/25K ja 27. Jätin graafista pois ”Peruslinja +” -kategoriaan kuuluneet linjat.

Linjastosuunnitelmaan voi kuitenkin vielä vaikuttaa. Kaupunki on avannut verkkosivuilleen kyselyn (myös Laukaan ja Muuramen liikennöinnin osalta), jonka kautta itse kukin voi käydä ilmaisemassa näkemyksensä. Aikaa on pari viikkoa 16.9. saakka.

Myös raha-asiat ovat puhuttaneet. Kaupunki tukee tällä hetkellä bussilippuja noin neljällä miljoonalla eurolla. Koska kaupungin kaikki palvelualat joutuvat säästämään, myös tästä summasta leikataan ensi vuonna. Kun seurauksena lippujen hinnat nousevat, ihmiset äänestävät jaloillaan – tai autollaan. Lipputulojen väheneminen taas lisää entisestään paineita linjaston karsimiseen, mikä ruokkii autoistumista. Korotus koskisi ainakin näillä näkymin pelkästään seutulippuja.

Jyväskylässä ulkopuolisen on vaikea selvittää, ovatko linjastoon ja talouteen liittyvät päätökset onnistuneita, koska kaupunki ja Jyväskylän Liikenne eivät tuota tarkkoja tilastotietoja reiteistä liikesalaisuuksiin vedoten. Julkiseksi palveluksi laskettavasta, etenkin verovaroilla tuetusta, joukkoliikenteestä pitäisi olla saatavissa tietoja ja tilastoja avoimessa ja helposti lähestyttävässä muodossa. Näin voidaan varmistaa, että päätökset ovat oikeita ja johtavat parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.

Joukkoliikennelautakunnan jäsen Antti Poikola blogasi lautakunnan kokouksesta aiemmin ja laajemmin, kiitos hänelle.

  • apoikola

    Kiitos loistavista visualisoinneista, näin niitä linjastoja pitäisi havainnollistaa! Lainaan ideaa, jos jossain vaiheessa innostun / ehdin esittämään jotain omia runkolinja-ajatuksiani (kuuluisi varmaan toimenkuvaan)?

    RUNKOLINJOISTA JA KEHÄREITEISTÄ:
    Yksi (ei alun perin oma ideani) kehälinjaehdotus, jota annoin Rambollin konsulteille pureskeltavaksi linjastosuunnittelutyöpajassa kesäkuussa oli about:

    Palokka – ”Palokan orsi” – Laajavuori – (mutka Kypärämäessä?) – Keskussairaala – (mutka Keltinmäessä?) – ”Keltin silta” – Myllyjärvi – Keljon marketit – Ristonmaa (Pohjantie) – Kuokkala Vaajakoskentie – Seppäläntie/Ritopohjantie

    Kesäkuun pajan jälkeen linjastoehdotukset eivät kuitenkaan ole juurikaan muuttuneet.

    Tänään istuin puolestani yleiskaavan liikennevaikutusten arviointityöpajassa ja siellä esiteltiin uusia tulevaisuuden väyliä, jotka mahdollistaisivat enemmän keskustaa kiertävää joukkoliikennettä (ja toki muutakin liikennettä). Yllättävää oli, että Ramboll, joka on linjastosuunnitteluvastuussa oli tehnyt myös yleiskaavaan tausta-aineistoksi joukkoliikenneosion ja siinä, vaikka aikajänne on jossain 2030-2040 hujakoilla oltiin edelleen lukittauduttu aikalailla säteittäisen malleihin.

    http://joukkoliikennelautakunta.wordpress.com/2012/09/04/jyvaskylan-kaupungin-yleiskaava/

    KYSELYSTÄ:
    Juttelin tänään joukkoliikennelautakuntaa luotsaavan virkamiehen kanssa ja hän sanoi, että tuohon mainittuun kyselyyn on tähän mennessä tullut n. 80 vastausta, joista suurin osa on aivan selvästi perehtynyt linjastovaihtoehtoihin.

    Kysely ei ole ehkä aivan yksinkertainen täyttää, hieman syventymistä. Olisi ihan hienoa, jos voitaisiin toteuttaa linjakohtaiset kyselyt jotenkin karttapohjaisina, mutta siihen ei kuulemma ollut aikaa nyt.

    • Yaamboo

      Jostain syystä kaupungissamme tosiaan halutaan kehittää joukkoliikennettä siten, että kaikki matkat kulkevat keskustan läpi. Tuo ehdottamasi kehälinja olisi mielestäni kyllä ihan hyvä vaihtoehto.

  • Otso Kivekäs

    Onko tietoa tai arvauksia noidne poikittaislinjojen matkustajamääristä? useinhan niillä on kertaluokkaero keskustaan suuntautuviin linjoihin. Helsingissä Jokerilla tehdään 30 000 matkaa arkipäivässä, mutta keskustaan suuntautuvalla metrolla 300 000. Siksi tyypillisesti ensimmäiset runkolinjat ovat yleensä keskustaan suuntautuvia.

    Onko esimerkiksi Vaajakosken ja Tikkakosken välillä tarpeeksi matkustajia, että reittiä kannattaa ajaa useampi bussi tunnissa? (en tiedä mikä on runkolinjojen vuoroväli JKL:ssä; helsingissä on puhuttu 10min välistä. Any way alle tunnin välein kulkevaa bussia ei ainakaan kannata kutsua runkolinjaksi).

    • Yaamboo

      Tuo on hyvä kysymys, luultavasti tällä hetkellä ainakaan ei ole. Henkilöautoliikennettä Tikkakoski-Laukaa- ja Laukaa-Vaajakoski-väleillä ainakin on, mutta kysymys onkin sitten siitä, kannattaisiko tukea joukkoliikenteen käyttöä myös haja-asutusalueella.

      Dokumentissa oli seuraavat määritelmät, vuorovälejä ei siis ole määritelty:
      ”- Runkolinja: Erittäin hyvä vuorotarjonta. Ajetaan kaikkina päivinä ympäri vuoden.
      – Peruslinja+: Säännöllinen linja ja hyvä vuorotarjonta. Ajetaan kaikkina päivinä, myös viikon-loppuna.
      – Peruslinja; Säännöllinen linja. Ajetaan aina ma-pe. Viikonlopussa ja iltaliikenteessä voi olla
      puutteita tai ei ajeta lainkaan.
      – Peruslinja-: Säännöllinen linja. Ajetaan talvella ma-pe. Viikonlopussa ja iltaliikenteessä puut-teita tai ei ajeta lainkaan.
      – Koululaisvuoro: Vain kouluvuoroja.”

      • apoikola

        Itse en usko, että kehämäisen linjan kannattaisi olla runkolinjatasoa vuorotiheydeltään, mutta nyt ei ole yhtään mitään muutakaan kehämäistä, ei ylipäätään ole yhtään linjaa, joka ei menisi keskustaan.

  • apoikola

    Linjastojen virallista kommentointiaikaa on enää 16.9. saakka, mutta sain nyt pyydettyä Rambollilta linjastodatat ja laitoin version 1 google-pohjalle, helpottaa ainakin, kun pääsee oikeasti zoomailemaan, missä reitit menee.

    Matskut ja kartta on täällä: http://avoinkaupunki.fi/linjastouudistus/

    Laittaisin joukkoliikennelautakunnan blogiin,mutta sinne ei onnistu upottaminen.